Wpisz i kliknij enter

We Will Fail – Verstörung 2.0

Zaburzenie, część 2…

Aleksandra Grünholz swym długogrającym debiutem mocno namieszała na współczesnej scenie eksperymentalnej muzyki technicznej, a „Verstörung zasłużenie będzie wysoko w podsumowaniach najlepszych pozycji roku 2014. Od tej premiery mija właśnie pół roku, a Monotype Records obdarowuje nas drugą częścią dyptyku pt. „Verstörung 2.0”. Podobnie jak na debiucie i tutaj odnajdujemy nagrania terenowe, taśmowe sample i szmery, które We Will Fail latami zbierała, tworząc przepastną bibliotekę. Jak stwierdziła sama autorka jej „projekt skupia się na przyjemności błądzenia”. Możliwe, że własnie dlatego oprócz czterech nowych utworów, album zawiera również pięć przetworzonych kawałków z pierwszej części „Verstörung„. Wkońcu podczas błądzenia zdarza się nam wracać do tych samych miejsc, by wyruszyć z nich w niezbadane dotąd strony. W wypadku nowego albumu 1/2 duetu Trips kładła specjalny nacisk na sferę rytmiczną.


We Will Fail – „V2.03”

Przyłóżmy jednak lupę do niektórych utworów z nowego longplaya Grünholz. U podstaw „V2.02″ leżą wielościeżkowe, przybrudzone bumerangowe brumienia, których trajektorie coraz bardziej na siebie nachodzą, by stworzyć ostatecznie blat dla ostrza wysokotonowej, prostej, ale zarazem dubującej melodii. Kolejny ‚V2.03” to najbardziej dynamiczna pozycja albumu. Rozedrgana, nieco drillująca perkusja przeplatana jest odhumanizowanymi trzepotami i piskami. Druga cześć utworu uzyskuje puls poprzez szumiący „oddech” zakończony niewyraźnym werblem. Piąty na płycie „V2.05” rozpoczyna wschodzące powoli sprzężenie, potęgowane przerywaną muliplikacją. Później pojawia się ciepło brzmiący akord organowy oraz cyfrowe strzępy. Zaloopowanie tej misternej konstrukcji powoduje oryginalnie brzmiącą transowość, zanurzoną jednakże w ambientowym sosie. Etnicznie brzmiące pojedyncze uderzenia w tomy budują niespieszny, regularny rytm „V2.06”, na którego barkach podróżują smyczące, zimne pady o ascetycznej melodyce. Następny na płycie „V2.07” otacza aura industrialnych odgłosów wespół z robotycznym sygnałem, którego źródłem mogłaby być aparatura medyczna. Całość kawałka podbija pozostający w cieniu techno bit.

Wszelkie odgłosy, jakie budują dźwiękowe gobeliny tego materiału, zaserwowane sa przede wszystkim w bardzo wysokiej jakości brzmienia i bardzo ciekawym podziale stereofonicznym. Niewątpliwie „Verstörung 2.0” jest typem wydawnictwa szukającego, odkrywającego i poszerzającego tym samym pole muzyki. Znaczenia tych abstrakcyjnych dźwiękowo-semantycznie nagrań  (podkreślonych dodatkowo brakiem tytułów) podpowiada jedynie odniesienie do książki Bernharda w nazwie krążka, a zatem problemu w komunikacji, o którym z grubsza traktuje pozycja austriackiego noblisty. Warto (najlepiej w słuchawkach) zanurkować w odmęty eksperymentalnego „zaburzenia” i oddać się własnemu strumieniowi myśli.

15.09.2014 | Monotype Records

recenzja We Will Fail – „Verstörung” autora Łukasza Komły

www.monotyperecords.com/pl/mono074.html
www.facebook.com/MonotypeRec?fref=ts
www.facebook.com/wewillfail?fref=ts
www.soundcloud.com/monotyperec

 







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy